(Galerie foto) Cronica unei ediții de festival salvată de vocile prezente

johnny badulescu
Johnny Badulescu, cel care a câștigat trofeul, a îngenuchiat la interpretarea piesei Ave Maria, compusă de Cornel Fugaru.

Trei zile de festival la Dorohoi. Un oraș mic, dar care iată, reușește spre deosebire de Botoșani, municipiul mai mare al județului Botoșani, să ducă de câțiva ani un concurs dedicat muzicii românești. Un concurs și recitaluri. O sală de teatru cu scaune un pic cam joase destul de aglomerată în fiecare zi din cele trei dedicate festivalului ajuns în acest an la cea de-a 33-a ediție. Sunt atașată de câțiva ani de festivalul acesta chiar dacă n-am o implicare directă. Nu sunt nici organizator, nici membru de juriu. Pur și simplu iubesc muzica, sunt jurnalist și consider că măcar din dramul acela de patriotism local pe care cu toții trebuie să-l avem, pentru că ne-am născut în județul acesta îndepărtat de capitala țării, merită să-i aloci trei zile pe an din timpul tău. Cel puțin aceasta este motivația mea, determinarea de a fi an de an, la început de primăvară, la Dorohoi, cu orice risc.

adriana gavrila
Călărășeanca Adriana Gavrilă, remarcată pentru glasul puternic

Anul acesta, față de anii anteriori, așteptările nu au fost uriașe, poate ca o presimțire la ceea ce voi vedea. E drept și o spun cu mâna pe inimă, am văzut și auzit câteva voci tinere uluitoare. Mi se pare ca la categoria matură (16-30 ani) au fost cei mai mulți de remarcat anul acesta. Categoria mică (10-15 ani), așa cum spuneau trei dintre membrii juriului, și nouă la interviurile de culise, și în seara de gală de duminică, este prea largă. E greu să compari un copil de 10 ani cu unul de 15 ani. Copilul de 10 ani abia își formează vocea, în timp ce celui de 15 ani i se transformă!

Cum spuneam, anul acesta, cu riscul de a-mi crea dușmani prin propria urbe, am asistat la o ediție cu cea mai, dacă nu slabă, cel puțin haotică organizare. Și am să continui pe puncte sperând că reușesc să înglobez tot ce m-a durut în ediția de anul acesta, căci mă doare să văd cum se rupe un festival de tradiție din cauza unor probleme uneori minore, dar care pot fi corectate de aceiași organizatori dacă știu să lase orgoliile la o parte sau de alții care pot să accepte că festivalul nu înseamnă propria împărăție.

  1. Lipsă de imaginație:
  • O scenă mai mult goală, care te trimite mai degrabă către imaginea unui spectacol de cămin cultural. Pe fundal, același decor cu tradiționala siglă, de ani și ani de zile la care agățăm, ca de fiecare dată, trei flori. Anul acesta, au fost la modă lalelele la Dorohoi. În rest o scenă goală, parcă categoria micapărăsită de concurenți.
  • Lipsa unor texte dedicate muzicii românești: prezentarea  fiecărui concurent („Urmează concurentul X!”) și repetarea unor fraze lungi, grele despre valoare, cultură în timpii de așteptare dați de sunetiști plictisesc, banalizează. Chiar dacă însuși festivalul reprezintă o tradiție, o valoare pentru cultura locului, e musai de accentuat valoarea interpreților care au lansat cântecele interpretate de tinerii concurenți, a compozitorilor, a textierilor, a oamenilor care de-a lungul timpului și-au lăsat amprente asupra festivalului. Nimic din toate acestea nu a fost punctat. În schimb, ni s-a repetat la nesfârșit cât de important este festivalul pentru cultura locală, pentru oraș, valoarea lui. Dar de ce e așa important nu s-a spus. Era firesc pentru că nu toți cei din public știu amănunte despre trecutul acestui festival. Decât să spui că e așa, mai bine descrie, fă un rezumat ca să te faci și credibil!
  • Ținute mai mult de stradă, de petrecere decât de festival pentru prezentatoarea ediției din acest an

     2. Incoerență:

  • N-am înțeles, nici acum după ce cortina s-a tras, dacă seara de vineri a reprezentat preselecția concursului sau prima zi de festival. Inițial, înainte de a începe festivalul, mi s-a spus că anul acesta se dorește o schimbare, una de regulament. Preselecția se va face pe baza CDurilor, iar festivalul începe vineri cu o etapă eliminatorie, astfel încât cei care trec de etapa aceasta ajung în etapa finală de sâmbătă. Mi s-a părut suspectă absența
    silvia dumitrescu in gala
    Silvia Dumitrescu și Andrei Tudor au acordat premii care le poartă numele în festival

    primarului Dorin Alexandrescu în seara de vineri dacă tot știam că vineri e prima zi. A doua zi, sâmbătă, primarul a venit cu speach-ul de deschidere în dotare. A fost cel care a dat startul festivalului împreună cu Mișu Blănaru, cel care a inițiat manifestarea. Să înțeleg că Centrul de Creație a început festivalul vineri și Primăria Dorohoi, sâmbătă?!?

  • Inclusiv concurenții au fost destul de derutați de ziua de vineri: unii s-au îmbrăcat la 4 ace, așa cum e firesc unui festival de elită, concurenta Oana Gheber din București a pășit pe scenă în blugi. Sper că ținuta n-a dezavantajat-o la note :)). Vineri, după ce Johnny Bădulescu a evoluat pe scenă, l-am abordat și el spera să treacă de preselecții. Deci?
  • Dacă au fost preselecții, de ce un recital în seara de vineri?
  • Melodii care se repetă și lipsă de cultură muzicală. Poate că nu e obligatoriu ca prezentatorul să cunoască istoria festivalului, lucruri elementare din muzica romanească, dar un desfășurator cu date clare, exacte i se putea înmâna. Altfel, cred, piesa „Te iubeam” lansată de Oana Sîrbu nu mai ajungea Te iubesc, de fapt în gura prezentatoarei. Bună replica Silviei Dumitrescu, prezentă în festival ca membru în juriu și cu un recital, prima dată la Dorohoi și la acest festival după ce prezentatoarea a anunțat: Te iubesc Oana Sîrbu. Spontană ca de obicei, Silvia a răspuns de la masa juriului: „Și eu o ador!”. App, piesa a fost compusă de Virgil Popescu!

    dragos anghel
    Dragoș Anghel a obținut premiul Silvia Dumitrescu
  • Foarte multe bâlbe la sonorizare. În prima seară de concurs, concurenții s-au plâns că nu-și aud negativele pe scenă, ceea ce îi făcea efectiv să urle pe scenă. Silvia Dumitrescu a fost nevoită să renunțe la stickul unde avea pregătite piesele pentru recitalul de la Dorohoi, cu siguranță, multe și de pe proaspătul album lansat, dar a fost anunțată în ultima secundă că stickul nu mai poate fi folosit fiind virusat. Au fost foarte multe momente de neconcordanță între concurenți și sunetiști ceea ce a dus la întreruperi și, în fapt, la un nivel calitativ mai mic al festivalului.

       3. Fără idei:

  • Recitaluri puține și neinspirată organizarea lor pe zile. Un câștigător de trofeu, tânăr, încă fără notorietate, nu poate să-ți atragă public chiar dacă da, conținutul lui, este atrăgător. Publicul vine, cumpără bilet acolo unde cunoaște, unde știe la ce să se aștepte. Asta nu înseamnă că de un nume mai mare nu poți agăța și o speranță dându-i astfel legitimitate. Recitalul de vineri, susținut de botoșăneanca Miruna Buză, care, anul trecut, a câștigat trofeul, a fost unul bun, elegant, de bun simț, construit cu dăruire, dar poate că în deschiderea Silviei Dumitrescu, în seara de sâmbătă, de exemplu, ar fi fost mai potrivit. Vineri, la preselecții, a avut parte de public puțin, în majoritate format din concurenții careau mai rămas, din rudele și prietenii acestora. Merita, categoric, mai mult public! A doua seară a aparținut Silviei Dumitrescu, iar ultima lui Anatol Mirzenco. Între cei doi, mai multă notorietate are de departe Silvia Dumitrescu, drept urmare, în seara de gală, când de regulă avem crema manifestării, o vedeam pe Silvia. Anatol Mîrzenco e un artist bun, cald, adorat de femei, în special cele trecute de prima tinerețe, apropiat repertoriului cântat de Suruceanu, dar pentru o seară de gală a fost insuficient doar el. 
    costi balan
    Costi Bălan a primit premiul Andrei Tudor care constă într-o imprimare în studio

     

  • Lipsa unui prezentator notabil, cu prestanță, cu mai mult zâmbet pe scenă, cu mai multă deschidere pentru muzica românească, cu mai multă cunoaștere a scenei. Dacă s-a apelat la un funcționar al Centrului de Creație, căci asta este prezentatoarea de anul acesta, din rațiuni financiare, pentru a face economie, e trist. Un festival demarat în anul 1975 la care s-au lansat nume grele ale muzicii românești îl faci impecabil din toate punctele de vedere sau nu-l mai faci. Altfel, riști să-l duci în derizoriu.

      4. Au lipsit noutațile, ineditul:

  • Deși la finele lunii februarie, mi s-a împuiat capul că schimbările din regulamentul festivalului vorduce aproape la o revoluționare a manifestării, nu am remarcat decât o plafonare mai mare, o banalizare a lui. Preselecția pe CDuri nu a funcționat. La fel nu va merge nici ideea măreață de a invita profesorul câștigătorului de trofeu în juriu în anul următor. Anul acesta, s-a întâmplat că acesta este un profesor de canto din Botoșani, dar anul viitor va trebui să fie invitată Mirela Fugaru, dacă ea în continuare îl pregătește pe tânărul Bădulescu. În plus, e greu pentru un profesor cu elevi în concurs să fie obiectiv sută la sută!

    silvia dumitrescu-2
    Silvia Dumitrescu a avut un recital bine gustat de publicul dorohoian
  • Preselecția pe CD-uri a adus în concurs copii care păreau după interpretarea pieselor că au văzut prima dată o scenă de concurs. Probabil că acest tip de preselecție dă mai mult curaj tinerilor interpreți de a participa, dar riscul, și unul mare, e acela de a scade din calitatea și valoarea interpreților.

      5. Dezamăgiri:

  • Anul acesta, Ucraina și Moldova nu au mai strălucit prin reprezentanții lor. Copii cu voci obișnuite, cu mișcări de roboței și atât. Asta cu toate că la edițiile anterioare, nu o dată, cele două țări au dat clase concurenților români. Aliona Muntean s-a lansat la Mărțișor Dorohoian obținând aici primul ei mare trofeu. Apoi, în anii următori, l-a cucerit pe cel de la Medgidia, a câștigat premii la George Grigoriu și iată a reprezentat Republica Moldova la Eurovision. Nu e suficient să ne bucurăm că suntem un festival cu deschidere pentru frații noștri de peste Prut. Trebuie să cerem și să le arătăm că e nevoie de cele mai bune voci a lor ca să câștige.

    anatol mirzenco
    Anatol Mirzenco din Republica Moldova a încheiat festivalul cu recitalul său.
  • Din păcate, orgoliul concurenților rămași în afara galei laureaților este încă prea mare ca să se prezinte pentru a-și lua diploma de participare. Sau tăcerea asupra premiilor deliberate cu o seară înainte nu poate fi ținută?! Pentru că altfel de unde știu ei, concurenții, că nu vor primi niciun premiu și nu mai au ce căuta acolo chiar și așa pentru a-și ridica o diplomă.
  • App, concurenții de la categoria matură de vârstă  nu au obținut diplome de participare. Economie la hârtie?

 

Aici vezi palmaresul ediției.

Galerie foto aici

Share This:

Leave a Reply

4 comentarii la „(Galerie foto) Cronica unei ediții de festival salvată de vocile prezente

  • 7 martie 2016 la 13:20
    Permalink

    Pentru autorul articolului: Esti o nesimtita, o ziarista de doi bani! Am participat la festival si totul a fost perfect, si prezentarea si juriul si aranjamentele si tinuta prezentatoarei care a vorbit cu profesionalism si eleganta, iar tu esti o nesimtita cu sunci care s-a prezentat pe scena ca o golanca!

    Răspunde
    • 7 martie 2016 la 14:04
      Permalink

      Doamna prezentatoare, care cred va ascundeti in spatele acestor randuri sau daca nu dvs, cineva din anturajul dvs, va rog sa va abtineti de la astfel de comentarii rautacioase pentru ca altfel se pot afla si IDuri, si numele celor care publica si se pot face anchete in acest sens. Stiu mult mai multe asa incat mai bine va abtineti. Apoi, eu nu am jignit pe nimeni luandu-ma de defectele fizice sau profesionale. Am punctat niste idei care cred ca nu au functionat in festival.Desigur, cu riscul de a-mi face foarte multi dusmani cum sunteti dvs. Eu am curaj sa-mi asum cele scrise semnand, dvs, nici atat. Asta spune multe despre dvs.

      Răspunde
    • 7 martie 2016 la 15:58
      Permalink

      Ma scuzati , dar prezentatoarea se credea la Bingo, nu la un spectacol….S-a vazut lipsa de profesionalism…..Cine a avut ideea aceasta a fost tare proasta…..de sonorizare ce sa mai zic….pana si Silvia Dumitrescu a trebuit sa intervina….dar degeaba! …..Varza!!!!!!

      Răspunde
  • 7 martie 2016 la 15:45
    Permalink

    Bravo jurnalistei 10! Cu felicitari! ….care e problema? Va deranjeaza adevarul ? Martisorul Dorohoian 2016 a fost un adevarat DEZASTRU!…..aceasta jurnalista a punctat corect fiecare amanunt!
    Organizatorul acestui festival a dezamagit pe toata lumea….dar asa iti faci imagine….
    Nu mai este ce a fost odata acest fetival…..RUSINE! !!!!!! va bateti joc de niste copii care muncesc si care pun pasiune in ceea ce fac. RUSINE!!!!!!!!!!!!!!

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *