Festivalul “Mamaia”, la 50 de ani. Se face anul acesta?

rodica tudor
Rodica Tudor, fericită în seara de gală anul trecut, uitată după festival…

Chiar dacă pentru unii pare un pic deșuet, poate pentru alții un motiv de a mai scrie câteva cancanuri despre vedetele prezente, mă încăpățânez să cred că Festivalul “Mamaia” rămâne un reper pentru muzica românească. E drept că tinerii care vin la „Interpretare” nu mai sunt la fel de căutați precum în anii ’90 la fel cum și creațiile în primă audiție nu mai au aceeași explozie de popularitate.

Dar Festivalul „Mamaia”, așa cum e el, a născut vedete, a aruncat în aerul muzicii șlagăre, a dat contur muzicii românești. De aici au plecat spre glorie mulți tineri interpreți atunci, azi vedete cu fani, cu premii, cu popularitate. Margareta Pâslaru, Angela Similea, Corina Chiriac, Mirabela Dauer, Pompilia Stoian, Ileana Șipoteanu, Adrian Daminescu, Gabriel Cotabiță, Marina Florea, Mădălina Manole, Silvia Dumitrescu, Adrian Enache, Laura Stoica, Carmen Trandafir, Daniela Gyorfi și mulți alții. Aici, și-au încercat norocul, unii cu premii, alții cu entuziasm și speranță într-un orizont muzical doar al lor, dar care au azi succes la publicul tânăr mai ales, Anda Adam, Andreea Bănică, Alexandra Stan, Mihai Trăiastariu, Lucia Dumitrescu, Natalia Barbu, iată doar câteva nume dintre cei mulți care au urcat o dată măcar pe scena gloriosului festival.

Mulți ar spune: „<<Mamaia>>? Mai există? Pentru cine? Și o spun, și n-ai cum să nu le dai dreptate, pentru că festivalul nu doar că în ultimii ani n-a mai defilat cu zeci de tineri care să și fie cunoscuți după ce-și ridică premiul în seara de gală ori cu piese care să facă buzele să murmure odată ce le auzi primele acorduri. Dar „Mamaia” se încăpățânează să se facă într-un colț de umbră, parcă de teamă să n-o vorbească lumea de rău, un fel de underground, dacă-mi permiteți cuvântul.

Nu! „Mamaia”, pe care o știu eu, merită mai mult. Merită mai mult decât două săptămâni din luna august, timpul acordat pregatirilor și festivalului în sine.

„Mamaia” merită mai mult decât “hai s-o facem și anul ăsta”

Anul acesta, mai mult ca oricând, „Mamaia”, dacă se face, merita o atenție dublă, un entuziasm-fenomen pentru că, doamnelor și domnilor, sunt 50 de ani de când Mamaia începea, 50 de ani din 1963, de când interpreții, compozitorii se căutau între ei pentru piese noi la festival.

Sunt 50 de ani de “Mamaia” și asta nu e puțin lucru, tocmai de aceea cumva mă intrigă tăcerea aceasta: se face sau nu se face anul acesta “Mamaia”?… E fix ca în ultimii 3-4 ani. Cu o lună înainte nu se știe încă nimic de festival și atunci, nu mai trebuie să ne mire de ce „Mamaia”, care pe vremuri lansa șlagăre, noi vedete, nu mai are azi aceeași forță. Cu toate acestea, festivalul rămâne după părerea mea reperul muzicii românești pentru că aici, ai să găsești și muzica de altădată, și preluări/lucrări mai actuale ale muzicii românești.

Dar, ca și cum nu asta ar fi important, consider că “Mamaia” e vitală pentru lansarea noilor creații căci, uite, unde ar fi putut lansa în altă parte Marcel Dragomir acea superbă melodie “Ciao amore, come stai” sau unde s-ar fi lansat câteva piese de anul trecut, dintre care recunosc mi-au rămas în minte (fără să le reascult recent!) “Cântec de dragoste” interpretat de Temișan sau piesa “Te aștept, sărută-mă”cântată de tânăra Irina Ionescu. Pentru Irina “Mamaia”  a fost o rampă de lansare, o scară, un luminator. Au remarcat-o mulți atunci, dar cum ar fi fost oare dacă „Mamaia” ar fi coagulat mai mult interes din partea producătorilor care poate, dacă s-ar vorbi mai mult în timpul anului despre festival, și-ar îndrepta și ei atenția spre acest colț muzical?

Aici, cred eu că e marea problemă pentru că, dacă organizatorii ar anunța din timp, și compozitorii și-ar pregăti piese, și tinerii ar știi și s-ar pregăti, ar veni mai mulți și mai buni. Și interesul din partea altor factori responsabili cu promovarea muzicii românești s-ar apleca o idee mai mult spre festival. Plus că s-ar auzi de “Mamaia”, și asta e cel mai important, mai mult timp decât două săptămâni din an!

Iar anul acesta, când sunt 50 de ani de festival, cu atât mai mult „Mamaia” are nevoie de priviri, de urechi, de suflete ațintite asupra ei. “Mamaia” merită mai mult decât doar “hai s-o facem și anul ăsta”.

Autor: Ioana Matfeev

Share This:

Leave a Reply

3 comentarii la „Festivalul “Mamaia”, la 50 de ani. Se face anul acesta?

  • 27 iunie 2013 la 17:46
    Permalink

    Frumoasă prezentare a festivalului !
    Maestrul Constantin Drăghici aşteaptă să se spună ceva despre festivalul de anul acesta…Are o piesă pregătită ,muzică şi versuri,pentru acest eveniment .Îi voi cânta piesa cu onoare ,evident dacă trece preselecţia încă neanunţată …Constantin Drăghici a fost premiat acum 50 de ani ,în 1963 ,când s-a desfăşurat prima ediţie a Festivalului Naţional de Creaţie Mamaia .

    Răspunde
    • 27 iunie 2013 la 18:48
      Permalink

      Foarte interesant ce ne-ai spus Ioana. Ateptam sa auzim si noi piesa. E trist ca inca nu stim nimic de Mamaia…

      Răspunde
  • 27 iunie 2013 la 19:35
    Permalink

    Am auzit ca dl.Cristian Zgabercea,unul din organizatorii din trecut e acum la TVR deci poate-poate festivalul va fi transmis pe TVR (daca se face). Ca sa capete o importanta mai mare trebuie sa se implice si alte institutii decat cele de pe plan local…Ca doar e festival national

    Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *