"Mamaia" a creat tradiție, a dat miez muzicii românești. În rest, cu ce rămânem?

Am citit în presa de astăzi că Festivalul Mamaia nu a mai primit finanțare pentru că nu mai este un punct de atracție turistică. Asta în condițiile în care, ceva mai devreme, citisem că de fapt, nu s-a depus la timp proiectul la Autoritatea Națională de Tineret sau așa ceva, pentru a primi banii necesari desfășurării festivalului, astfel încât evenimentul care a lansat atâtea și atâtea vedete în muzica românească se oprește brusc și fără întrebări, taman în anul în care merita o sărbătoare de proporții, adică la 50 de ani, un fel de nuntă de aur că atunci sărbătoresc părinții și bunicii noștri anii de aur ai căsniciei lor, nu?

În fine, trecând peste asta, sunt absolut de acord că festivalul acesta de la Mamaia care, în trecut, sărbătorea artiștii, umplea paginile ziarelor cu ce se întâmpla pe scenă și dincolo de ea, poate fi foarte frumos un punct de atracție turistică pe plajă, în stațiune și chiar în orașul care deține frumoasa stațiune, dar vrea cu adevărat cineva acest lucru?

Pentru că nu am înțeles niciodată de ce „Mamaia”, unde s-au lansat toate numele grele ale muzicii românești este anunțată întotdeauna, în ultimii 10 ani mai ales, pe ultima sută de metri, adică, spre norocul nostru, la finele lunii iulie, dacă nu chiar la începutul lunii august și atunci, cu o fibrilație maximă, se face tot. Iese, dar asta datorită perspicacității în ale organizării unui om ca Nikki Constantinescu, dar nu e suficient. Sunt atâtea evenimente muzicale sau nu, care atrag atenția omului de rând de azi, încât ultima sută de metri îngroapă festivalul, ceea ce constat că se și întâmplă, din păcate în anul în care festivalul ar fi împlinit onorabila vârstă de 5o de ani. Motivul că „Mamaia” nu mai e un punct de atracție, numai diletanții îl pot afirma. Ce legătură are un festival de tradiție în muzica românească, ce a dat atâtea valori țării, cu promovarea turismului românesc?

Nu înțeleg cum de în țară sunt manifestări de o amploare asemănătoare festivalului de la țărm de mare, cum ar fi „Amara”, „George Grigoriu”, „Dan Spătaru” pentru care fiecare leuț e imporant și autoritățile de acolo, județene și locale, dau din coate până găsesc resursele necesare ca festivalul lor să nu se clatine măcar.  „Amara” este la ora aceasta cel mai longeviv festival, ajuns la cea de-a 46 -a ediție, depășind în ediții, nu și în ani (dar Amara nu s-a întrerupt niciodată!) „Mamaia”  și, și acolo, vin nume mari în juriu, în recital, în concurs. E drept, nu are secțiunea de Creație a festivalului Mamaia, dar nu m-ar mira, într-o zi, să apară acolo și asta. Există un interes maxim pentru manifestarea de la „Amara”. Au un site extrem de bine realizat, iar mai nou, evenimentul va fi transmis de Antena2, o altă realizare mare în contextul secolului în care trăim.

Dar la „Mamaia”, nu am înțeles niciodată, de ce Primăria din Constanța nu-și dă interesul, nu alocă o brumă de bani, Consiliul Județean la fel și iată că în parte ar fi un început, după care sponsori și alte surse. Primăria Constanța preferă însă care alegorice, preferă showuri braziliene ca și când astea ar reprezenta poporul român, nația noastră. ‘Or fi bune și acestea la ceva, la distracția unor confrați de ai noștri, îndrăgostiți de distracția aceasta trecătoare, dar să nu ne mire, peste ani, uitându-ne în urmă, că nu mai știm cine suntem, nu avem cu ce ne identifica. Până una alta, să ne bucurăm de cei care sunt și pe care „Mamaia” i-a lansat din ’63 și până în prezent. Peste 10-20 de ani, s-ar putea, fie să ne bucurăm de aceleași nume, fie să-i uităm și pe aceștia, și să ne întrebăm fără răspuns ai cui mai suntem…

Autor: Ioana Matfeev

Share This:

Leave a Reply

2 comentarii la „"Mamaia" a creat tradiție, a dat miez muzicii românești. În rest, cu ce rămânem?

  • 1 august 2013 la 16:18
    Permalink

    Am sperat pana in ultima clipa ca nu se va renunta la „Mamaia” nici in acest an. Dar sfarsitul batea la usa de multa vreme. Am fost parte din „Mamaia” din 2008 si pana astazi, ca si concurent la interpretare si creatie, dar si ca invitat in recital si as fi fost prezent si anul acesta cu incantare la sectiunea creatie. Din pacate am stat cu totii si am privit cum, cu an ce trece, „Mamaia” se stinge. Vedeam cu totii cum sala era tot mai goala, valoarea concurentilor si a pieselor in scadere din cauza lipsei de interes de ambele parti, rezultat al felului in care unii credeau de cuviinta sa jurizeze. Cu timpul si o data cu aparitia unor show-uri gen „Vocea Romaniei” si „X-Factor”, „Mamaia” a ramas un eveniment desuet, iar asta se datoreaza exact celor ce fluturau mai ieri trabucuri, palarii si bastoane prin culise, iar azi gasesc finantare pentru un buric si-un dos pe jumatate dezgolit. Si-acum, vorba aia, decat leguma, mai bine mort. „Mamaia” va ajunge iar sus, cand va fi organizata de oameni ce isi doresc asta cu adevarat, in loc sa vegheze la „binele” marunt al unuia sau al altuia, avand impresia ca sunt de neinlocuit. „Cerbul” l-au impuscat, „Mamaia” sa stins de prea batrana si de prea multe interese calarita si ne-ntrebam firesc, ce mai urmeaza?

    Răspunde
    • 1 august 2013 la 19:43
      Permalink

      Frumos scris. Eu raman la ideea ca e prea putin interes pentru acest festival, ca nu e suficient sa te apuci de el tocmai datorita traditiei pe care o are. De aceea, s-a si ajuns aici, in situatia in care de la un an la anul ne intrebam se faci ori nu? Organizarea festivalului ar trebui inceputa mai devreme iar cand se aloca banii pentru bugetele CJ, Primarie trebuie gandit si faptul ca exista acest festival care are publicul lui. Poate nu mai numeros ca cel de clubing sau care prefera care alegorice si showuri braziliene, dar consecvent, daruit, public pe care ma indoiesc ca ai sa-l vezi la ce am zis mai sus. Si acest public merita atentie si are si el dreptul sa fie pus in valoare.

      Răspunde

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *