“Daniela Caraman Fotea rămâne coloană de susținere pentru pentru muzică și cuvânt”ul scris

Emisiunea Întâlniri capitale de la București FM realizată de cantautoarea Maria Gheorghiu din data de 10 mai a fost una in memoriam Daniela Caraman Fotea. “A plecat discret, în Lumină, în a doua zi de Paște, unul din oamenii care a scris istoria muzicii românești: Daniela Caraman Fotea. Avea 77 de ani. Deși retrasă, a continuat să scrie, să fie la curent cu ce se întâmplă în lumea muzicală, prea repede ne-am gândit să trecem mai departe. Poate prea repede am uitat de zestre pe care doamna Daniela Caraman Fotea ne-a lăsat-o”.

Spicuim câteva dintre vorbele celor care au cunoscut-o pe cea care a făurit destine muzicale, cea care a lăsat o moștenire importantă în tipar pentru muzica noastră, în genuri diferite:

Cristi Nicolau, co-autor al Dictionarului rock, pop, folk, realizator Radio: Am cunoscut-o undeva în anul 1994 pe doamna Fotea, așa cum aveam să-i spune toți cei care am lucrat atunci la Radio 21. Dumneai era redactor-șef, iar eu eram un student la Inginerie care voia neapărat să devină DJ.  M-am aflat într-o bună zi în biroul dumneai și am început să discutăm despre muzică. Doamna Fotea m-a întrebat de unde am informații muzicale și atunci i-am zis că le iau, în principal din Disco Ghid Rock, dar, bineînțeles, și consultând alte surse de informații. Dumneai m-a întrebat: știi cine a scris Disco Ghid Rock-ul? Bineînțeles că în momentul respectiv puteam să –mi aduc aminte orice articol din Disco Pop-Rock pe care îl citisem de câteva ori din scoarță-n scoarță, mai puțin numele celor doi autori. Am bâguit ceva, dar evident n-am spus numele corect și așa am crezut că unul dintre interviurile cele mai importante din tinerețea mea avea să se sfârșească nu prea bine pentru mine. Spre marea mea surpriză am ajuns foarte curând în studioul de radio, unde am avut o probă de voce și în urma căreia am fost angajat câteva săptămâni mai târziu. Bineînțeles că odată angajat la Radio doar a început relația mea cu doamna Fotea, pentru că a fost momentul meu în tot ce a ținut de activitatea radiofonică și publicistică. Mai târziu, am întrebat-o pe doamna Fotea dacă nu consideră că ar fi momentul pentru o nouă carte despre muzică, o nouă carte despre biografii le artiștilor, despre ce avea să fie dicționarul de pop rock și folk (…) Doi ani mai târziu doamna Fotea m-a întrebat dacă sunt pregătit să fac față acestei provocări. Bineînțeles cu entuziasmul vârstei pe care o aveam atunci, am zis un da hotărât și aveam să constat în următorii doi sau chiar trei ani de zile că nu este atât de ușor precum pare să aduni materiale despre aritști, să scrii o astfel de carte. Și spun acest lucru, nu pentru a evidenția munca mea, ci pentru a evidenția suportul și cunoașterea pe care am obținut-o de la doamna Fotea în acești ani. Am avut ocazia să învăț foarte, foarte multe despre cum se scrie o astfel de carte, despre cum se abordează o astfel de lucrare și mai ales, am avut ocazia unor numeroase schimburi la nivel uman pe care și acum mi le amintesc cu plăcere. Am relatat aceste scurte întâmplări pentru a evidenția două lucru, acela de a arăta o calitate extraordinară a doamnei Fotei, de a oferi oamenilor posibilitatea de a-și îndeplini visele. Pentru mine a fi DJ  de radio, așa numeam eu slujba respectivă, era cel mai arzător vis la 20 de ani. Să fiu co-autor al unui dicționar de muzică rock, era un vis la mare și la fel de arzător și datorită dumneai am avut ocazia să le îndeplinesc pe amândouă. Doamna Fotea a avut abilitatea pe care puțini oameni o au, de a găsi talentul în ceilalți, de a-i ajuta să-și cizelze propriile calități, de a-i ajuta să-și promoveze propriile calități și, în final, de a-i îndrepta spre calea bună de a-și îndeplini visele. Așa am înțeles după ani și ani că poate a-ți aminti de numele autorului unei cărți poate fi într-adevăr un lucru măgulitor pentur persoana respectivă, dar mai presus de orice este să-ți aduci aminte cu plăcere despre ce ai citit acolo, despre felul în care lucrarea respectivă ți-a atins viața ta, cel puțin așa am simțit eu Disco ghid rockul și așa mi-l amintesc cu mare plăcere chiar dacă au trecut aproape 40 de ani când am citit primele rânduri de acolo.

 

Mike Godoroja: Numele Daniela Caraman Fotea pentru mine Mike Godoroja este un semnificant aparte, deoarece cartea ei Rock, pop și folk  realziată împreună cu Florian Lungu a fost poarte primul meu ghid real în a înțelege care este cuprinsul acestei muzici, acestui gen în mod special, dar, în mpd particular, pentru anumite formații care pe mine mă interesau mai ales cele din zona progresivă sau cele de jazz rock. Cred că domnia sa trebuie recunoscută ca una dintre personalitățile marcante și vii ale acestei zone culturale, mai ales în perioada ei clasică este suficient acoperită de informații corespunzătoare. Informațiile lăsate de Daniela Caraman Fotea rămân încă o stâncă solidă de reper pentru mulți, o pierdere pentru noi (…)

Titus Andrei, realizator, Radio România: Cum spunea un compozitor, apropos de doamna Daniela Caraman Fotea, nimic din ceea ce agită spiritul, nu a putut fi refuzat de doamna Daniela Caraman Fotea. Muzicolog, critic muzical, realizator de emisiuni Radio, uneori și de televiziune, autor cu renume în lumea muzicii de toate genurile. A început cu Operă Operetă, a continuat cu muzica ușoară, apoi muzică pop-rock, folk, dance, folclor chiar, muzică lăutărească, dar adevărată, chiar și romanțe, șlagărul mondial are o carte foarte reușită Meridianele cântecului, muzică de jazz și așa mai departe. Pentru că Daniela Caraman Fotea și-a făcut din comentariul despre muzică spațiul cu rezonanță spre marele public. Încă de când debuta la Radio, la populara emisiunea La microfon melodia preferată, apoi prin lansarea emisiunilor de autor pe care le semna împreună cu alți câțtiva colegi, Radiodivertisment muzical și RadioRecording erau în mare vogă atunci când am intrat eu în Radio, emisiuni cu mare impact. A devenit tot mai apreciată prin cometnariile –eseu putem spune chiar, interviuri, transmisii în direct de la festivaluri naționale și international. Acum aș vrea să mă refer la perioada de când am intrat eu în Radio, în redacția pe care o conducea atunci. Pot să spun că am avut în față modelul, jurnalistul de Radio, intelectualul de Radio cu condei, cu informație, cu lucrări publicate. Și cum  să nu-ți dorești și tu câte ceva din toate acestea când ai lângă tine asemenea deschideri? Sigur că despre cei dispăruți și mai ales valoroși, poți să spui numai vorbe bune, dar nu exagerez cu nimic. Asemenea deschideri pe care mi le oferea doamna Daniela Caraman Fotea chiar din prima zi când am intrat în Radio. Mi-aduc aminte în 2003, muzicologul cu atâtea cărți publicate m-a invitat să scriem împreună Alternative pop-dance care a apărut la Humanitas. Îți dai seama, pentru mine, o mare onoare și am făcut-o cu mare drag. Aveam lângă mine un om care avea atâta și atâta experiență într-ale scrisului: Ghidul de Operă, Disco ghid rock, Meridianele cântecului, Conexiuni rock, Alternative despre care vorbeam, Dicționarul pop rock folk, ca să nu mai spun de Dicționar de termeni muzicali. Cel cu ideea m-a sunat pe mine să facem împreună dicționarul acesta și am spus: Nu, nu. Cred că un lucru foarte bun veți face cu doamna Daniela Caraman Fotea și așa a fost până la urmă. Chair dacă n-a mai lucrat în Radio la un moment dat, am ținut permanent legătura mai ales în domeniul istoriei muzicii ușoare românești. Nu-i scăpa niciun eveniment de lansare de carte, de cd, spectacole mari…Îi urmăream emisiunea de muzică românească de pe România cultural, Greii muzicii ușoare un titlu excelent, altul mai sugestiv și mai atractiv nici că se putea și numai dânsa putea să găsească asemenea titluri. Uneori îmi cerea și mă onora acest lucru, să scriu câte o frază privind anumite evenimente. Ultima oară i-am trimis câteva gânduri pentru o carte despre Dan Andrei Aldea, nu știu dacă a terminat-o și dacă va apărea,în orice caz, fiind vorba de ultima noastr convorbire telefonică, aș spune că activitatea Danielei Caraman Fotea rămâne coloană de susținere pentru pentru muzică și cuvântul scris. Muzica și cuvântul despre muzică. Acesta a fost doamna Daniela Caraman Fotea. Îi rămân profund recunoscător pentru că mi-a cerut de când am început în Radio, primul lucru pe care mi l-a cerut a fost să ascult tot ce este muzică ușoară românească în fonoteca Radio. Să ascult, să caracterizez pe scurt fiecare melodie, apoi să ascult muzica străină, lucru care a constituit ABCul muncii de redactor-comentator pentru mine și ce bine mi-a prins. Îi mulțumesc!

Alexadru Andrieș, cantautor: Am cunoscut-o pe doamna Daniela Caraman Fotea la festivalul de Jazz de la Sibiu în 1980 și după aceea, ne-am reîntâlnit la Electrecord în 1983 înainte de a începe înregistrările pentru albumul Interioare. Am descoperit încet încet o persoană extreme de inteligentă și cultă, cu un simț al umorului nemaipomenit, cu o energie debordantă și mă bucur că pot să spun că ne-am împrietenit. Fără ean-ar fi apărut pe piață discurile Rock/n/Roll, Despre distanțe, Trei oglinzi albume la care m-a ajutat cu tot ce a stat în puterea ei, de la aprobările pentru versuri și pentru grafică (da, pentru cei care nu știu, nu apărea nimic la vremea respective, fără avizul celor de la Comitetul pentru Cultură și Educație Socialistă până la sfaturi legate de orchestrație și condițiile tehnice de înregistrare. Nu-mi vine să cred că a plecat. M-a șocat știrea despre moartea ei și cuvintele mă ocolesc în astfel de momente.Dumnezeu s-o aibă în pază.

Felix Crainicu (Redactor Radio România): Pe doamna Fotea am avut onoarea, bucuria s-a cunosc în 1993, a fost omul care mi-a dat șansa să lucrez într-un post de radio și iată că acum, două decenii mai târziu cu bucurie fac radio zi de zi. Cumva, dânsa a văzut ceva în mine, ne-am plăcut reciproc, profesional. A știut în străfundurile ei, în experiența pe care o are că merită să investească timp în  puștiul care eram, 19-20 de ani aveam atunci. A avut răbdare, bunătatea să-mi acorde acel timp de care acvem nevoie să cresc, a avut înțelegere, a știut să fie dură atunci când era cazul … Era genul de om care ieșea cu noi la billiard noaptea deși făceam parte din generații diferite, era genul de om atunci când îți susțineai punctul de vedere, era genul de om care te făcea să te bucuri de încă o zi petrecută în fața microfonului.

Ofelia-Lucia Chefneux, Radio, Casa de discuri Alpha Sound: Ce a făcut doamna Daniela Caraman Fotea pur muzicologic se numește pionerat și îndrăzneală. Ea a așezat muzica ușoară la rang de arta cultă, a a știut să găsească un correspondent international pentru fiecare interpret de la noi să –l asemuie cu grație.  Avea un deosebit respect pentru compozitorii români de gen, air în accepțiunea ei, aceștia nu erau cu nimic mai prejos față de oricare mare compozitor strain. Dânsei îi datorez toată cariera mea în massmedia, relative scurta ca număr de an, dar atât de intense. Noi ne-am cunoscut în 1994 când eu eram studentă, în anul 4, căsătorită de un an și îmi căutam de lucru pe perioada verii că stăteam la cămin de familiști, în Regie (…)Profesorul de istoria muzicii, regretatul Griguță Constantinescu mi-a spus du-te la prietena mea, Daniela Caraman Fotea că ea caută redactori muzicali la un radio care, cică, se va deschide. Eu nu mă pricep la muzica asta rock, ușoară, dar dacă ție îți place, și atunci mi s-au aprins antenele instant, pentru că eu eram pasionat foarte tare de muzica pop-rock de mic. A fost mentorul  meu în radio. (…) Apoi, înființându-se Alpha Sound, unde a fost perioada cea mai prolifică (…)

Ada Vertan: Daniela mi-a fost prietenă încă din anii ’80 și ne-am cunoscut la Observatorul Astronomic Urseanu unde destinul mi-a hărăzit să-i fiu primul ghid… Eram la primele ghidaje cu public și dumneai a vrut să vadă prin lunetă principalele constelații. A fost impresionată de ceea ce se poate revela prin lunetă. Își dorea să facă o legătura între stele și muzica cosmică. Avea un disc la care trebuia săii scrie o prezentare și a vrut să intre mai mult ăn subiect (…) Avea pe masa de lucru, aduna date pentru Greii muzicii ușoare, nu prea mai avea putere. Si i-am zis Daniela nu are cine să scrie cartea asta… și asa s-a pus pe treabă…

Stela Enache, cântăreață: Daniela l-a iubit pe Florin (Compozitorul Florin Bogado-n.r) ca artist mai ales că ei au fost și colegi de facultate. A fost foarte supărată când a dispărut Florin și am rămas în legătură cu ea. Am admirat-o foarte mult, pentru că  a fost un critic muzical deosevbit, un muzicolog mare. Amitiri dragi au fost la festivalul Mamaia, eram tinerică, dornică de afirmare și prima oară când ne-am întâlnit, mi-a adresat niște vorbe calde care au fost un impuls să continui. M-a susținut moral de la bun început (…)

Share This:

Leave a Reply

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.