O PIESĂ DE TEATRU DESPRE FESTIVALUL DE LA MAMAIA, PE SCENA TEATRULUI DE STAT CONSTANȚA
Aceasta nu este o cronică teatrală. Deși iubesc teatrul românesc și cunosc multe despre istoria acestuia, nu mă consider un specialist în domeniu.
Sunt însă un specialist (și scriu asta fără modestie) în istoria muzicii pop/ușoare românești și a Festivalului Național de Muzică Ușoară de la Mamaia. Și am reușit acest lucru fără să obțin masterate sau doctorate în locații obscure sau să scriu zeci de lucrări “academice”.
Pentru cei care nu ştiu, de la înființarea sa în august 1963 și până la începutul anilor 2000, Festivalul de la Mamaia a fost cel mai mare eveniment al muzicii pop/uşoare româneşti.

Împreună cu colega Ioana Matfeev, am făcut un istoric al acestui festival și l-am publicat pe Top Românesc.
Pentru cei interesați, vă invit să o citiți istoricul acccesând legătura de mai jos:
https://topromanesc.ro/scurt-istoric-al-festivalului-national-de-muzica-usoara-de-la-mamaia/
În martie 2023, regizorul, scenaristul, actorul și jurnalistul Gabriel Sandu mi-a propus să particip, în calitate de consultant pe partea de documentare, la o piesă de teatru despre Festivalul de la Mamaia, ce urma a fi prezentată pe scena Teatrului de Stat din Constanța. O locație mai mult decât potrivită pentru o piesă despre un festival care s-a desfășurat pe litoral. Dealtfel, edițiile 1969 și 1971 ale Festivalului au avut loc pe scena Teatrului de Stat din Constanța, din cauza timpului nefavorabil.

Pe Gabriel îl cunoscusem în octombrie 2020, când m-a rugat să-l ajut cu informații despre regretata Mihaela Runceanu (în prezent, lucrează la un amplu documentar despre aceasta).
Astfel, în primăvara lui’23, m-am întâlnit cu Gabriel, regizoarea Elena Morar și scenografa Miruna Croitoru. Le-am pus la dispoziție toate materialele necesare, am povestit, am vizionat momente cheie din istoria Festivalului.
Pe 23 septembrie 2023, am asistat la avanpremiera piesei “10 lucruri pe care le-am pierdut la Festivalul Mamaia” scrisă de Gabriel Sandu.
Sinopsisul piesei, așa cum apare pe siteul Teatrului de Stat Constanța, este următorul:
“Un tărâm al visului. Nostalgie după un trecut pe care nu l-am trăit. Sau pe care l-am uitat. O curatoare de artă contemporană, fostă cântăreață în tinerețe, câștigă selecția pentru a reprezenta România la Bienala de Artă din Veneția, cu instalația ei performativă numită “10 lucruri pe care le-am pierdut la Festivalul Mamaia”. De-a lungul celor șase luni petrecute în Veneția, 10 performeri închiși în expoziție retrăiesc amintiri reale sau ficționale din istoria muzicii ușoare românești, petrecute (sau nu) la Mamaia, legate de vedete iconice, dar mai ales de destinele artistice mici, neîmplinite”.


De la începutul spectacolului, când Crina Sarivan (Ramona Niculae) se prezintă la audiții, până la final, când are loc emoționantul monolog al lui Mireille Plume (Mirela Pană), am fost captivat de ceea ce au realizat Gabriel Sandu, Elena Morar și Miruna Croitoru (scenografia).
Cândva, o mare artistă mi-a spus: “Mircea, acest miraj scenei, îi vrăjeste pe mulți. Îi rupe de realitate”. Alții, mai cu umor, au lansat expresii gen “un fost viitor artist”, “s-a născut talent și a murit speranță” sau “o eternă “bătătoare”/un etern “bătător” la porțile afirmării”
Piesa, așa cum reiese din prezentare, nu este un istoric la Festivalului Mamaia, ci prezentarea unor destine neîmplinite de artiști, vrăjite de acest “miraj” al scenei. De când scriu despre istoria muzicii pop românești, am cunoscut și eu multe astfel de destine.

Gabriel Sandu a reușit să prezinte toate aceste tipologii de “destine neîmplinite”, într-un mod cu totul special. Motivează fiecare personaj, astfel încât, la finalul fiecărei povești, întelegi și empatizezi cu protagonistul acesteia.
Pentru cei care doresc să vizioneze piesa, fiți atenți la fiecare mișcare, la fiecare gest. Toate au o semnificație. Jucându-se în Sala Studio a Teatrului de Stat Constanța, deci o sală mică, spectatorul este mai aproape de acțiune, mai aproape de actori și la propriu și la figurat.

Pe lângă faptul că joacă foarte bine, actorii interpretează cu talent piese celebre din muzica pop/ușoară românească. Aici un merit au și Stela Cocârlea (coregrafie), Alexandru Neș (adaptările muzicale), Inga Postolache (pregătire muzicală).
Liliana Cazan, Dana Dumitrescu, Laura Iordan (prin înregistrare video), Luiza Martinescu și Mirela Pană sunt actrițe consacrate ale Teatrului de Stat Constanța. Le-am văzut jucând în multe piese. Toate fac niște creații deosebite, dovedind încă o dată că sunt demne urmașe ale Ilenei Ploscaru (1931-2023), cea mai mare actriță a teatrului constănțean.
Ramona Niculae debutează strălucit în acest spectacol, obținând o binemeritată nominalizare la Premiile UNITER.

De asemenea, am văzut pentru prima oară jucând pe actorii care au venit în ultimii ani la Constanța: Florin Aioane, Lucian Iftime, Cristiana Luca, Ecaterina Lupu, Ștefan Mihai (nominalizat și el pentru acest rol la Premiile UNITER), Theodor Șoptelea. Toți sunt foarte talentați și expresivi. Pe majoritatea i-am văzut jucând în multe filme din Noul Val Românesc sau Noul Cinema Românesc, filme bine făcute, recunoscute pe plan international și, din păcate, vizionate de puțini spectatori români.

Iubitorii muzicii pop românești, vor reasculta fragmente din piese de mare succes (le pot numi chiar “evergreen-uri”), precum “Bună seara, iubito” (Loredana Groza și Ion Caramitru), “Copacul” (Aurelian Andreescu), “De-ai fi tu salcie” (Mihaela Mihai), “De-ar fi să vii” (Mihaela Runceanu), “Fântânile albastre” (George Nicolescu), “Iubite” (Angela Similea), “Nu mă uita” (Marina Voica), “Nu sunt pefectă” (Elena Cârstea), “Și m-am îndrăgostit de tine” (Adrian Daminescu), “Unde ești?” (Margareta Pâslaru) și altele.
Pe 28 februarie 2024, piesa a primit două nominalizări la Premiile UNITER pentru anul teatral 2023:
“Cel mai bun debut” – Ramona Niculae pentru rolul Crina
“Cel mai bun actor în rol secundar” – Ștefan Mihai pentru rolul Cristi
Pe 27 mai 2023, la cea de-a 32-a ediție a Premiilor UNITER, Ramona Niculae a fost distinsă cu Premiul pentru “Cel mai bun debut”.

Din păcate, în perioada 2000–2015, cei care au condus acest oraș au făcut tot posibilul să distrugă cultura și trecutul Constanței. În vara anului 2004, Teatrul de Stat a trecut prin cea mai mare criză a existenței sale. Celebrul Teatru de Revistă „Fantasio” a fost închis iar Teatrul de Stat, Teatrul de Operă și Balet „Oleg Danovski” au fost reorganizate și restructurate.
De câțiva ani, Teatrul de Stat Constanța trăiește o adevărată renaștere, datorată, în cea mai mare parte, directorului general Erwin Șimșensohn. Pe lângă faptul că în ultimii 4 ani a primit importante premii și distincții, vara, toate teatrele din țară vin pe litoral, în cadrul evenimentului SEAS (Stagiunea Estivală a Artelor Spectacolului).

Începutul acestei renașteri, a avut loc în 2016, când, sub directoratul actriței Dana Dumitrescu, s-a organizat prima ediție a Festivalului Internațional de Teatru “Miturile Cetății”, eveniment care a continuat celebrele “Seri de Teatru Antic” din 1978 și 1981.
Nu pot încheia, fără a evoca un nume: Ileana Ploscaru, actriță de frunte a Teatrului de Stat Constanța, cetățean de onoare al județului și orașului Constanța, laureată a Premiului UNITER pentru Întreaga Activitate. A jucat pe scena constănțeană din 1961, până în 2018, retrăgându-se la venerabila vârstă de 87 de ani. În ultimii ani, vorbeam des cu ea despre toate evenimentele culturale care au revitalizat scena de la malul mării.
Doamna Ileana mi-a spus: “Copile, de ce te miri că în sfârșit viața culturală a Constanței renaște încetul cu încetul? Din 1961, am fost martora a tot ceea ce s-a întâmplat frumos și mai puțin frumos aici. Am văzut atâtea schimbări. Să nu uităm că în Dobrogea, în ciuda tuturor celor care au vrut să distrugă această formă de artă, teatru se face încă din antichitate. Descoperirile arheologice au devedit acest lucru.”

Prezentarea piesei, așa cum apare pe siteul Teatrului de Stat Constanța
“10 lucruri pe care le-am pierdut la Festivalul Mamaia” de Gabriel SANDU
Regia: Elena Morar & Gabriel Sandu
Scenografia, video, lighting design: Miruna Croitoru
Sound design și adaptare muzicală: Alexandru Neș
Coregrafie: Stela Cocârlea
Pregătire muzicală: Inga Postolache
Asistență scenografie: Nicoleta Ivan
Avanpremiera: 23, 24 septembrie și 10 octombrie 2023
Premiera: 04, 05 noiembrie 2023
DISTRIBUȚIE
Matei: Florin Aioane
Laura: Liliana Cazan
Bianca: Dana Dumitrescu
Corina: Laura Iordan
Radu: Lucian Iftime
Andreea: Cristiana Luca
Irina: Ecaterina Lupu
Adriana: Luiza Martinescu
Cristi: Ștefan Mihai
Crina: Ramona Niculae
Mireille: Mirela Pană
Felix: Theodor Șoptelea
AUTOR
MIRCEA NICOLAU
Leave a Reply